Muzealne tajemnice – czyli wszystko o soli

07.06.2023
Młodzież siedzi wokół stołu, na którym stoją drewniane kuchenne przedmioty,  gliniane naczynia. Dwie kobiety stoja obok stołu i nachylają się nad nim.
7 czerwca uczniowie oddziałów 7 SPU i 7Spa wybrali się na ostatnią już wycieczkę prowadzoną w ramach innowacji pedagogicznej „Muzeoterapia – z muzeum za pan brat”. Zawitaliśmy w gościnne progi Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.

Braliśmy tam udział w warsztatach tematycznych „Kuchnia z solą i bez”. Tajniki polskiej kuchni to nasza specjalność, wszak każdy z nas potrafi gotować i przyprawiać, zwłaszcza to, co lubi najbardziej… Nic więc dziwnego, że temat wykorzystania soli w dawnej kuchni okazał się bardzo zajmujący. Na bogato wyposażonym stole mogliśmy zobaczyć, powąchać lub nawet skosztować najróżniejsze produkty, począwszy od tradycyjnej słoniny konserwowanej w soli. Samodzielnie rozbijaliśmy bryłki soli w moździerzach, a następnie doprawialiśmy nią kapustę, która zapewne będzie się kisić aż do następnej naszej wizyty.

Ponieważ jednak była to nasza ostatnia wizyta w muzeum w mijającym już roku szkolnym, mieliśmy okazję przygotować własnoręcznie pamiątkowe certyfikaty i umocować na nich piękne pieczęcie z masy solnej. Okazało się, że kreatywność twórców z naszego zespołu nie ma granic i dzieła powstały naprawdę wyjątkowe.

Po tak intensywnych zajęciach konieczny był oczywiście odpoczynek. W muzealnym ogrodzie mogliśmy podziwiać przepiękne kwitnące właśnie tulipanowce, następnie odwiedziliśmy wielicki rynek, gdzie zawarliśmy bliższą znajomość z figurami dawnych górników. Ostatnim – pysznym – punktem programu była wizyta w restauracji „Creperie”, gdzie samodzielnie wybieraliśmy - i oczywiście z zapałem zajadaliśmy - absolutnie fantastyczne naleśniki z różnymi nadzieniami, polewami i dodatkami.

Wizytę w Wieliczce wszystkim zainteresowanym polecamy serdecznie!
/Aneta Piekarz, Agnieszka Skoczek/

Galeria otworzy sie w nowym oknie
Uczniowie pozują do zdjęcia na Rynku w Wieliczce.

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.